Sunday 15 November 2015

HATI RABAK

kau suka teka-teki?
aku. tak suka! sangat!
teka-teki buatkan aku rasa macam useless sangat.

mungkin akan ada yang melabel aku ini bukan jenis yang sabar
atau kurang sabar. 
tapi bergantung pada situasi
5 bulan, tak cukup lagi kot untuk aku menjadi seorang yang penyabar.

berserah? menyerah? give up? 
tak lagi kot.. sebab aku ada Allah. aku berserah. aku berdoa. itu senjata terakhir aku.

kalau ikutkan hati yang rabak, 
banyak peristiwa yang merabakkan.

satu. pakwe aku dating dengan perempuan lain. 
saksinya, sepasang mata aku sendiri.
aku melatah, tak! 
aku tarik nafas, aku istighfar. aku hayunkan langkah aku pergi jauh.
bisik hati, "dia bukan yang terbaik untukku."

dua. benua memisahkan kami. cara perhubungan hanyalah e-mel.
rindu. jangan kata. sukar untuk diungkap.
sukar untuk diucap.
tiba waktu berlabuh, pulang ke tanah air. mendiamkan diri.
aku rindu. rindu sangat. tapi siapa yang tahu, dia? tak mungkin. sebab dia menghilangkan diri. 
dua bulan, aku tahu dan mata aku menjadi saksi sekali lagi.
dia bahagia dan selamat menjadi tunangan orang. 
aku menghayun langkah lagi. pergi.. jauh
jauh
dan jauh. 
bisik hati, "dia bukan jodohku."

tiga. hampir rabak sekali lagi.
bermain perasaan seorang diri.
salah faham dengan layanan.
hampir rabak. tapi aku bangkit. aku sedar.
tak guna aku berteka-teki. 
jawapannya semakin jauh dari aku.

lalu, aku ingin hayunkan langkah aku sekali lagi.
doakan aku.
doakan aku supaya hatiku tidak rabak lagi.

hati. maaf.
aku terlalu banyak membiarkan kau sakit.
tanpa perlindungan.
hati, maafkan aku.

No comments: