Thursday 20 June 2013

[BAB 2] DIA ISTERIKU


ASSALAMUALAIKUM.. 

BAB 2-DIA ISTERIKU 

-------

“Lea, bangun Lea. Subuh dah ni.” Lea terdengar satu suara di sisinya. Abah barangkali yang mengejutkan aku.

“Lea ngantuk lah bah. Kejap lagi Lea bangun.” Lea Fatehah menjawab perlahan dalam mamai. Selimutnya yang terlondeh di tarik ke paras dada. Zarif yang di sebelahnya ketawa kecil. Mimpi agaknya Lea ni. 

“Lea… bangun. Subuh dah nak habis ni.” Zarif mengejutkan Lea sekali lagi. Dia melihat wajah mulus Lea Fatehah yang terlindung di sebalik rambut panjangnya yang menutupi muka. Cantik! Itu perkataan pertama yang keluar dari mulut Zarif. Zarif tersenyum sendiri. Kenapa aku memuji dia? Bagaimana dengan Al..? Kenapa aku perlu teringatkan pada saat ini? 


Melihat Lea yang masih lagi bermalasan, Zarif berlalu ke bilik air. Kemudian, Lea membuka mata lambat-lambat apabila dirasakan bahawa ada air yang menitik ke atas mukanya. Makin lama makin banyak air yang menitik di mukanya. Hujankah? Cepat-cepat dia membuka matanya luas. Dia melihat Zarif di sebelahnya dengan cawan kecil di tangan. 

“Apa yang awak buat ni?” Lea bertanya laju setelah pasti bahawa air yang menitik di atas mukanya tadi adalah perbuatan Zarif. Zarif yang terkejut dengan sergahan Lea terus memberhentikan niatnya untuk memercikkan air ke muka Lea lagi. Lea bingkas bangun dan bersila di atas katil. Rambutnya yang kusut masai dibetulkan dengan jari jemari. 


“Dah awak susah sangat nak bangun solat. Itu sajalah jalan yang saya ada.” Zarif menjawab sambil berlalu turun dari katil dan melangkah ke bilik air untuk menyimpan cawan semula.

Lea merengus kuat. Dia tidak berpuas hati dengan perlakuan Zarif. Mama dan abah tak pernah pun buat macam tu dekat aku? Lea mengomel sendiri di dalam hatinya. Dia menenyeh-nenyeh matanya yang terasa mengantuk. Dia sendiri  kurang pasti, bila dia tertidur semalam. Lambat-lambat dia merangkak turun dari katil. Dia halakan langkah kakinya ke bilik air untuk membersihkan diri. Jam di dinding sudah menunjukkan pukul 6.45 pagi. Ya, dia memang sudah terlewat untuk menunaikan solat subuh. 


Sewaktu kaki Lea ingin melangkah masuk ke dalam bilik air, dia bertembung dengan Zarif di pintu bilik air. Malah hampir sahaja dia berlanggar dengan lelaki itu. Namun, dia sempat berpegang pada dinding untuk mengelakkan dirinya berlanggar dengan Zarif. 

“Sedar tak lagi tu?” Zarif meraup wajah Lea dengan tangannya yang basah. Lea mendengus kasar. Apa hal dengan lelaki ni? Dah buang tabiat ke? Zarif tergelak besar dengan reaksi Lea Fatehah. Namun, dia bersyukur, sekurang-kurangnya Lea masih lagi ingin memberikan respond dengan perbuatannya dan dia paling bersyukur apabila sedar awal pagi tadi, dia dapati di bawah kepalanya ada sebiji bantal dan dirinya berselimut kemas. Dia tahu Lea yang selimutkan dan berikan bantal padanya. 

Selesai sahaja Lea menunaikan solat subuh dua rakaat. Dia memandang sekeliling biliknya dan mendapati bahawa Zarif tidak ada di situ. Ke mana dia pergi? Ah, lantaklah. Dia bukannya budak kecil. Pandai-pandailah dia bawa diri sendiri. 


Lea mengemas katilnya dan juga tempat tidur Zarif. Sofa itulah yang menjadi tempat tidur Zarif. Biarlah, aku sendiri belum bersedia untuk tidur sekatil dengannya. Selesai sahaja melipat dan mengemaskan tempat tidur Zarif, Lea meletakkan selimut dan bantal kemas di atas sofa. Dia berkira-kira untuk turun ke bawah untuk membantu mama sediakan sarapan. Namun, belum sempat kakinya melangkah keluar dari bilik, matanya terpandangkan telefon bimbit Zarif di hujung sofa. Lea berhentikan langkahnya. Tangannya laju sahaja mengambil telefon bimbit Zarif. Dia ingin mencari jawapan kepada soalan pertamanya. Belum berpunyakah lelaki ini? Belum beristerikah lelaki ini? Kalau dah beristeri, berapa anaknya? Dan kalau dia dah beristeri, maknanya aku merampas suami orang lain? Oh, tidak!


Lea nekad. Telefon bimbit Zarif sudah berada di tangannya. Laju sahaja dia menyentuh skrin sesentuh telefon Zarif. Pap! Terpampang wallpaper di telefonnya yang menunjukkan gambar Zarif memeluk bahu seorang perempuan yang cantik dan manis bertudung. Siapa perempuan ni? Isteri diakah? Ma shaa Allah, aku sudah merampas hak orang lain. Apa yang aku dah buat ni? Dada Lea berombak kencang. 



“Eheemmm!” Terdengar suara orang berdeham di sebelahnya. Cepat-cepat dia mengalihkan pandangannya dan melihat Zarif di sebelahnya dengan kening yang sedikit terangkat. Telefon bimbit Zarif yang berada dalam tangannya tadi terlucut dan terhempas ke lantai. Lea kaget! Bila dia masuk bilik? Tadi takde kat sini pun. 



Lea cepat menunduk untuk mencapai telefon bimbit Zarif, namun tangan Zarif mendahuluinya. Telefon tersebut sudah berada dalam tangan Zarif. Lea mengetap bibir. Apa aku nak jawab ni?
“Hmm, maaf ! Telefon ni saya jumpa dekat bawah sofa. Terjatuh agaknya.” Lea memberitahu laju. Dadanya dipukul debaran yang maha hebat.

“Saya tak tanya apa-apa pun.” Zarif menjawab spontan. Dia memandang Lea dengan kening yang terangkat. Alamak ! Apa yang mulut aku cakap ni ? Lea menampar laju mulutnya. Zarif di sebelah ketawa kuat. 



“Itu la, lain kali jangan sesuka hati nak buat spot check ya?” Terdengar lagi tawa Zarif. Lea yang tidak tahan dan malu itu segera mengorak langkah ke arah pintu. Dia sudah tidak betah berada dalam bilik itu. Dia menyalahkan dirinya sendiri kerana perbuatannya itu. Berkali-kali dia menyumpah dirinya sendiri.  Zarif masih lagi galak ketawa. Lea membiarkan sahaja. Dia tidak berani untuk berada lama-lama di dalam bilik, malu untuk mengadap Zarif disebabkan insiden yang tidak disengajakan itu.

  

“Haaa… turun pun kamu Lea. Ingatkan tak mahu turun dah. Maklumlah, kan dah ada suami sekarang ni.” Puan Mazni menyergah Lea yang terhendap-hendap di dapur.

“Apa yang mama cakap ni? Lea berkemas sikit dalam bilik tadi.” Lea malas hendak melayan Puan Mazni. Dia merasakan seolah-olah semua gerak-gerinya pada pagi itu tidak kena. 

“Suami kamu mana? Ajaklah dia turun sekali. Sarapan sama-sama.” Puan Mazni bertanya. Lea mendengar pertanyaan ibunya, tetapi dia pura-pura tidak mendengar dan tidak mahu melayan. Dia mengambil sesudu nasi goreng dan menyuapkan ke mulutnya. Sedap! Mama memang pakar nasi goreng!


Puan Mazni memerhati perbuatan Lea Fatehah. “Budak ni, orang tanya dia, dia buat tak tahu pulak. Kamu dengar tak Lea mama tanya apa ni?”

“Dengarlah ma, pendengaran Lea ni masih lagi okay. Kejap lagi dia turun lah tu.” Lea menjawab pertanyaan mamanya berbasi-basi. Dia menarik kerusi di meja makan dan melabuhkan duduknya. Di ambil jus oren dan dituangkan ke dalam gelas. Dia menghirup dengan penuh nikmat.

“Tak baik Lea kamu cakap macam tu. Dia kan dah jadi suami kamu. Dah, pergi naik ke bilik dan panggil dia turun sarapan sama-sama dengan kita. Cepat!” Puan Mazni sudah menggunakan kuasa vetonya. Nak tak nak Lea terpaksa menurut. Jika di bantah, pasti akan berubah kepada bebelan yang amat membingitkan telinga.


Lea melangkah perlahan, satu persatu anak tangga ke biliknya di daki. Sebenarnya, dia malas hendak mengadap muka Zarif setelah insiden tertengok gambar di telefonnya tadi. Bukan malas, tetapi lebih kepada malu. Namun, digagahkan juga kakinya. Memikirkan bebelan mama, dia tebalkan muka untuk mengadap Zarif sekali lagi. 

Lea memulas perlahan tombol pintu biliknya. Perlahan, malah tiada bunyi langsung. Dia menarik nafas panjang. 

Lea menjengukkan kepalanya ke dalam bilik, mencari-cari kelibat Zarif tetapi tidak ada. Ke mana dia pergi? Lea memanjangkan langkah ke dalam bilik dan matanya tertancap pada sekujur tubuh yang sedang berbaring di sofa. Ya Allah, dia tidur rupanya. 

Lea serba salah mahu mengejutkan Zarif. Nak kejut ke tak ni? Kejap lagi, kalau tak kejut dan aku turun ke bawah sorang-sorang, pasti mama akan membebel. Serba salahlah macam ni. Tiba-tiba Lea mendapat satu idea. Akal nakalnya mula berfungsi. Oh, tadi kau kenakan aku ya, sekarang ni, nasib kau pulak. Hehehe. 


Lea melangkah laju ke bilik air. Dia berkira-kira bahawa saat dan ketika itulah detik yang paling tepat untuk dia membalas perbuatan Zarif. Dia mengambil cawan yang berisi air lalu melangkah menghampiri Zarif di sofa. Tadi, kau main renjis-renjis dengan aku ye? Sekarang ni, nasib kau pula. 

Lea Fatehah mengambil sedikit air dari dalam cawan dan dipercikkan air tersebut ke muka Zarif. Lea melihat Zarif menyapu mukanya kasar. Lea tersenyum. Namun, Zarif berhenti menyapu mukanya dan menyambung tidurnya kembali. Lea memercikkan sekali lagi air ke muka Zarif, malah lebih banyak. Liat pula dia ni nak bangun! Lea membebel sendirian. 

“Haaaah!” Zarif menyergah Lea. Sebenarnya dia hanya berpura-pura tidur sahaja. Zarif sedar ketika Lea masuk ke bilik. 



“Maaaaa!” Lea menjerit kuat. Dia terkejut dengan sergahan Zarif, cawan di tangannya terpelanting dan jatuh ke lantai. 

Puan Mazni di dapur terdengar jeritan anaknya. Budak ni kenapa pula? Bergegas dia memanjat tangga dan menuju ke bilik Lea Fatehah.

“Ha, kenapa pula Lea? Menjerit pagi-pagi buta macam ni.” Puan Mazni menapak ke dalam bilik Lea. Zarif ketawa geli hati. Dia nak kenakan aku, akhirnya dia yang terkena balik. Padan muka! Budak ni memang nakal. 

“Hmm.. oh, haaa.. tak ada apa-apa ma. Tak ada apa-apa.” Lea menjawab kaget. Dia mengetap bibirnya geram. Geram melihat Zarif di depannya yang tersengih bagaikan kerang busuk. 



“Tak ada ma, tadi ada lipas kat dalam bilik ini. Itulah yang Lea menjerit. Lea takut lipas rupanya ma.” Zarif menjawab spontan dengan nada memerli. Dia ketawa geli hati. Lea Fatehah! Dua kali kamu terkena dengan aku hari ini. 

“Memang Lea takut lipas. Dari kecik lagi.” Puan Mazni menambah. Dia juga turut ketawa dan menghalakan langkahnya ke dapur semula. Tinggallah Lea dan Zarif berdua di dalam bilik. 


“Oh, tadi awak nak kenakan saya kan?” Lea mencekak pinggang di hadapan Zarif. Zarif bangkit dari sofa dan berjalan menuju ke balkoni. Tawa di bibirnya masih lagi kedengaran. Lea sakit hati mendengarnya. Tawa Zarif seakan memerli. 

“Awak tu yang nak kenakan saya. Salahkan saya pula.” Zarif menjawab dari balkoni. Lea memandang belakang Zarif dengan penuh geram dan sebal. Dia tidak berpuas hati kerana pada hari itu, dua kali Zarif mengenakannya. Lalu, dia mencapai sebiji bantal kecil dari sofa dan membaling ke arah Zarif di balkoni. 



Zap! Bersiot bunyi hayunan bantal kecil ke arah Zarif. Dush, bantal tersebut singgah di belakang Zarif. Memang tepat sasarannya. Giliran Lea pula ketawa malah terbahak-bahak. Dia menjelirkan lidahnya ke arah Zarif. Zarif tersenyum lebar. Nasiblah aku dapat isteri bawah umur ni. Zarif hanya mampu melihat sahaja bantal kecil yang sudah jatuh di kakinya. 

“Mama panggil makan.” Lea berkata pendek sebelum dia melangkah kaki laju ke pintu bilik. Dia tidak betah tunggu di situ. Dia risau Zarif akan membalas balik perbuatannya. Untuk seketika, Lea merasakan kemenangan di pihaknya.



Zarif tersenyum sendirian. Biarlah hari ini menjadi petanda yang baik untuk hubungan mereka ke arah yang lebih baik. Dalam diam, Zarif berdoa. Semoga Allah membukakan pintu hati Lea untuk menerimanya sebagai suami.

  
::to be continue::
-selamat membaca dear- ;)
 

2 comments:

rahsia hatiku said...

haha..main graw2 manja g2..

MeyyaLee said...

hehe.. nisa senyum sorang2 ke apa ni??