Wednesday 26 June 2013

[LIFE] KRONOLOGI FINAL EXAM SEMESTAR 6

Assalamualaikum

ALHAMDULILLAH ! Syukur ke hadrat Allah SWT kerana aku telah berjaya menamatkan semestar 6 dengan jayanya. Pukul 5.15 petang tadi adalah detik bersejarah tersebut. Dengan berakhirnya paper last iaitu HGF227, maka berakhirnya kehidupan aku sebagai tahun3 di USM. In shaa Allah, panjang umur setahun lagi aku di sini.. ;)

Kronologi Final Exam aku di sini ;



#Gambar terkalih. Maap lah ye. hehehe


10Jun 2013 -First paper aku iaitu HSM318 (Seminar Sejarah Politik Malaysia). Susah aku nak berikan ulasan tentang soalan exam. Ada yang susah, dan ada yang aku boleh jawab. Walaupun aku boleh jawab, belum tentu lagi jawapan aku itu diterima oleh pensyarah kan? Apa2pun, aku hanya mampu mendoakan yang terbaek. Doakan agar dilembutkan hati pensyarah semasa menanda kertas peperiksaan aku. Aamin.


12Jun 2013- Second paper iaitu HST327 (Isu2 dalam Sej Awal Asia Tenggara). Soalan senang, iaitu hampir keseluruhan soalan keluar soalan tutorial. Tapi, mungkin expextation pensyarah terhadap jawapan kami juga adalah tinggi. Perasaan takut dan berdebar tetap ada. Walaupun boleh jawab, tapi belum tentu akan memperolehi markah yang tinggi. Harapan yang sama, iaitu tetap mendoakan yang terbaik dan biarlah pointer aku meningkat untuk semestar ini. 


14Jun 2013- Third paper iaitu HGG250 (Masyarakat, Ruang dan Alam Sekitar). Paper minor untuk semestar ini. Kebanyakan yang di baca keluar dalam soalan. Namun belum tentu itu adalah kehendak pemeriksa/pensyarah. Untuk paper ini aku perlu menjawab 3 bahagian untuk 3 orang pensyarah. Susah kan, apabila 3 orang pensyarah, pastilah kehendak itu adalah berbeza. Namun, biarkan kerana ia sudah berlalu. Doakan yang terbaik dan moga2 paper ini juga aku akan lulus !.

14Jun juga aku menduduki paper LKM400 (Bahasa Melayu IV). Jika HGG250 tadi aku duduki pada awal pagi iaitu jam 9, paper LKM400 ini pula berlangsung pada jam 3 petang. Pengalaman yang aku rasakan dalam dewan semasa menjawab LKM400 tidak pernah aku rasai sebelum ini. 2jam sahaja masa yang diperuntukkan untuk menjawab satu soalan esei, sepanjang 500-600 patah perkataan, dan mencari kesalahan tatabahasa untuk 10 soalan. Ringkas bukan, namun aku tak cukup masa. Soalan esei nya punyalah susah aku nak faham kehendak soalan. Baca soalan dan nak faham kehendak soalan itu sudah mengambil masa yg lama. sangat susah. Untuk mencari kesalahan tatabahasa dalam ayat juga amat susah. Mata kasar ini sukar untuk detect kesalahan pada ayat. perlu di baca berulang kali. 
Bayangkan, sepuluh minit sebelum masa tamat, 5 soalan untuk kesalahan tatabahasa itu aku belum salin. bayangkan 1 soalan mempunyai empat/lima baris. tangan ini bagaikan terkena parkinson. serius ! Memang sebelum ini aku tak pernah merasai pengalaman seperti tersebut. aku risau markah aku akan jatuh, aku gagahkan jua tangan aku menulis walaupun tangan aku ini seolah-olah kejang. sendi seakan2 tidak berfungsi. aku takut. jantung aku berdegup sangat pantas. susah aku nak describe. memang pengalaman pertama yang aku rasai sepanjang aku menduduki peperiksaan tidak kira di sekolah mahupun di universiti. 
Walau apa pun, aku tetap mendoakan yang terbaik. semoga lulus dengan cemerlang, walaupun hanya dua unit, tetapi moga dapat membantu menaikkan pointer. 

19Jun 2013- Second last paper iaitu PPG317 (Kaedah Mengajar Sejarah II). Tuhan sajalah yang tahu perasaan aku ketika aku membelek kertas soalan PPG317. Sangat susah. Ini bagi pendapat aku. Lain yang di spot, lain yang masuk. Ma shaa Allah, terkedu aku seketika di meja exam. Tak tahu nak fikir apa. Namun aku cuba tenangkan hati aku, mencuba sedaya upaya untuk merangka jawapan di kertas soalan. Kebanyakan kawan2 aku pun cakap, soalan PPG317 susah dan sangat susah. Semuanya mengeluh. Semoga carry mark dapat membantu untuk markah akhir nanti. 

26Jun 2013- Last paper and the most killer paper. Memang paper ini membunuh aku. HGF227 (iklim, cuaca dan biogeografi). Subhanallah, maha suci Allah ! Memang pembunuh. Aku tak tahu apa nasib aku. Jawab entah pape. Ambik nama saja jawab,entah betul entah tidak. Risaunya. T_T. Keluar daripada dewan, rasa macam nak nanges ja.. tapi kalau nanges pun, takkan boleh merubah apa2 kan?


The most killer paper ! #Wanted T_T
Walau apa pun, yang berlalu telah berlalu. Lets bygone be bygone ! Sedih, pedih, perit itu asam dalam menuntut ilmu. Yang pahit kita ingati agar menjadi teladan untuk masa hadapan. Hopefully, semestar depan aku akan lebih bersedia dan menjadi seorang mahasiswi yang rajin.. muehehe ~ ;)


 Tengs for reading my luvie !

No comments: