Sunday 29 November 2015

Kipidap

menaip entry sambil ditemani lagu "butakah cinta-spring"

"kau hilang bila ku tiba
kau datang bila ku kecewa
terasa diri dipersenda..."

lagu yang tak ada kaitan dengan kisah hidup. langsung! yeke ? hahahahaha. entah.

dua hari lepas, ada rezeki bertemu dua mata bersama seorang kawan baik.
biasalah bila dah jumpa, berlaga pipi peluk cium dulu.. lepastu macam-macam soalan yang keluar. antaranya, "awak berdua ni bila nak kahwin? ke dah planning ni? nak pergi Sogo ni sebab nak survey barang kahwin ke?" and bla bla bla. banyak pulak kan soalan aku. 
dear kawan, aku sentiasa doakan yang terbaik untuk kamu berdua. doakan aku juga.


and tibalah turn dia bertanya padaku. "Amra dengan budak laut tu lagi ke?"
"Eh tak laaa.. dia dah tunang dah. Tahun depan kahwin lah kot." Jawab sambil senyum. and that kawan terkejut ... 
"like seriously? but why?"

kadang-kadang tak semua persoalan akan ada jawapannya. 
"saya pun tak tahu wak. macam biasa. saya ditinggalkan terkapai-kapai. without any solid reasons." 

dia menepuk bahuku. "awak kuat. kalau saya, tak tahulah macam mana."

sebut pasal kuat. pasal sabar. hari ini jugak, my bff dedahkan yang aku ni seorang yang penyabar. i feel like, "errr.. aku? penyabar? tak kot."

"yup, betul. kalau aku in your shoes, aku tak rasa aku boleh handle everythings. beb. aku salute kau. sabar, sangat sabar sebenarnya. ada secret resepi tak nak jadi begitu penyabar?"

indulgence cake kat secret resepi aku tahulah. bhahahahahaha. *ok lawak hambar.

tak tahulah nak cuba terangkan macam mana. kadang-kadang untuk jadi sabar itu bukan mudah. redha. aku rasa itulah kuncinya. kita kena redha dengan setiap apa yang berlaku dalam hidup. yelah. hidup ini boleh diibaratkan macam expect the unexpected. benda yang tak dijangka akan selalu berlaku.

dulu-dulu, aku ni jenis yang susah nak menerima setiap perbuatan buruk orang terhadap aku. 
paling aku tak suka, ditinggalkan without any reasons. sangat tak suka.
so, bila dah semakin dewasa and boleh dikatakan matanglah kot, day by day.. aku boleh menerima. yang penting positifkan diri. kalau kita jatuh, kita juga yang kena bangunkan diri kita sendiri. orang lain tak boleh. 
biarlah masa yang menentukan segala-galanya.
fikir, kalau dia boleh bahagia, takkan kita akan sentiasa meratap, menangis sebab kehilangan dia. its not fair. hidup ini bukan untuk perkara sebegitu. tak adil. dia boleh bahagia.. boleh senyum and yang paling penting boleh selfie tersenyum lebar dengan pasangan dia, tapi kita... every night, sebelum tidur menangis sebab dia. useless. karut semua tu.


ayuh. bangkitlah. 
positif. cara nak positifkan diri ini ada banyak jenis.
kalau aku, aku fikir.. dia nak tinggalkan aku.. ok fine. boleh. go on. tapi ingat one day, jangan terhegeh-hegeh datang pada aku lagi. 
merayu melutut memujuk, tak jalan dah. 
aku ni bukan pilihan. 

so, kipidap. dongibab.


No comments: