Thursday 23 May 2013

[MOVIE] POSEIDON

Antara scene dalam Poseidon.



Assalamualaikum

Kali ini aku mahu berkongsi dengan pembaca semua tentang sebuah cerita yang agak menarik, iaitu POSEIDON
Ok, jangan terkeliru, bagi peminat k-pop kali ini aku bukan mahu bercerita tentang POSEIDON drama Korea, tetapi POSEIDON versi omputeh. dan ceritanya tidak ada kaitan antara satu sama lain langsung. hanya title nya sahaja yang sama dan serupa. 

99% scene cerita ini berlaku dan berlangsung di atas cruise. 
oke, apabila bercerita mengenai cruise, confirm korang terfikirkan cerita Titanic kan?
Aku akui, bahagian permulaan cerita ini ada la sedikit sebanyak menyerupai jalan cerita Titanic.
Kenapa aku berkata sedemikian?
Oke, ini hanyalah pendapat dan pandangan aku. Setiap orang mempunyai pandangan dan pendapat sendiri kan?
Cerita Poseidon ini adalah berkisar kepada pelayaran cruise yang mana telah ditimpa dengan kecelakaan. Kalau Titanic, kapal tersebut berlanggar dengan iceburg kan? Ok, bagi cerita Poseidon ini, kapalnya boleh terbalik dan tenggelam akibat daripada ombak yang besar.
#Bukan niat aku nak samakan cerita Poseidon ini dengan cerita Titanic. Tidak sama sekali.
Gaya penceritaan aku sedemikian adalah untuk memudahkan bayangan korang.. =)
Kedua-dua buah cerita iaitu Poseidon dan Titanic mempunyai keistimewaanya yang tersendiri. 


Haaa, hampir terlupa pulak, Poseidon itu adalah nama cruise yang dinaiki oleh mereka yakni pelakon2 dalam cerita inilah.

Ini adalah barisan pelakon2 cerita Poseidon. Yang ditengah(baju putih) aku tak sure siapa dia. Maybe pengarahnya. :)
#Josh Lucas, Kurt Russell, Jacinda Barrett, Richard Dreyfuss, Emmy Rossum, Mía Maestro, Mike Vogel, Kevin Dillon, Freddy Rodríguez, Jimmy Bennett, Stacy Ferguson, Andre Braugher, Kirk B.R. Woller, Kelly McNair, Gabriel Jarre ----> Ini adalah nama barisan pelakon2 nya.. 
Cerita ini dikeluarkan pada tahun 2006. 

*Aku yang lambat rupanya. Cerita dah lama ditayangkan, tapi aku baru tengok dan baru saja komen. 
Boo-booo- :P


Yang paling klaka, aku menonton cerita ini dengan penuh emosi dan perasaan. Seakan2 aku berada di tempat mereka. Aku memang kecoh pung!

Memang tak rugi kalau korang menonton cerita ni. 
Aku beri 5* dari 10*.. sangat menarik. :D

Banyak nilai yang ditonjolkan dalam cerita ini. Salah satunya adalah semangat juang yang tinggi. Salah satu watak yang aku kagumi ialah watak budak kecik tu, iaitu Conor anak kepada Meggie. Walaupun kecil dan masih lagi kanak-kanak, tetapi dia sangat berani. dia adalah salah seorang daripada penumpang kapal itu yang terselamat. dia pandai menyelam, pandai berenang dan mempunyai semangat yang sangat kental.
Jika aku berada di tempatnya, belum tentu aku akan kuat dan tabah seperti dia.
Selain itu, watak kedua yang aku kagumi ialah watak Dylan. Hal ini demikian kerana, bagi aku dia adalah mastermind bagi segala iktiar hidup mereka untuk menyelamatkan diri. walaupun tiga orang daripada kawan mereka telah terkorban, tetapi dia tetap aktif dan proaktif dalam memikirkan cara untuk menyelematkan mereka yang masih lagi bernyawa. seribu macam idea dan jalan yang dia fikirkan. Salute lah! 

Aku sangat berpuas hati menonton cerita2 sebegini. ada cabaran, ada dugaan, dan ada iktiar serta semangat juang untuk hidup walaupun mereka tahu nyawa mereka umpama telur di hujung tanduk.

Wah! Panjang lebar ulasan aku. heheheh~
Selamat Membaca Darl
::Wassalam::

No comments: