Monday 20 May 2013

[LIFE] Aku dan GIGI


Assalamualaikum .. 

Hari ini aku melakar sejarah.. pergi klinik gigi dalam kampus USM Induk.
Di sini bukan di panggil klinik gigi, but UNIT PERGIGIAN.
Sebelum ini, memang ada memasang niat dan hajat nak pergi cuci gigi.. bagi ringan sikit gigi nih..
kuikuikui.. gigi aku berat ka? -perumpaan rekaan aku semata-mata.
Maka, tersebutlah kisah, tepat Jam11 pagi aku ke sana bersama-sama Cikpija dan CikRumate.. Ingatkan nak buat appointment dulu, tuptup, Puan yang jaga kaunter tu tanya,
kalau buat hari ini terus pun boleh kan?? 
Bagai pucuk dicita, ulam mendatanglah.. <eh, betul ke peribahasa yang aku gunakan ni?>

Kejap saja tunggu, tak sampai 10 minit. Then, nama aku dipanggil.. 
Tapi, Puan Doktor Gigi salah menyebut nama aku.
Sedihnya.. Kenapa? susah sangat ke nak sebut nama aku..
Mom..Dad, I'm so sorry. Mungkin nama KakNgah tak glemer kot, itulah semua orang tak reti nak sebut dan panggil nama kakngah.

Btw, sambung cerita perihal Doktor Gigi dan Gigi aku lagi.. :P
Justeru nama aku dipanggil, lalu aku menapaklah ke dalam bilik Doktor. Aisyy.. first time, xtau nak sentuh apa.. memang tak payah nak sentuh pape pun.. :P
Masuk saja, Doktor suh aku baring.. kemudian dia tarik lampu yang beroda, suluh ke arah muka aku.. dia buhkan aku spec mata besaq gedabak, supaya tahan silau. memang terbaek. kemudian, dia alaskan pelapik di bahagian dada aku supaya tidak terkena kotoran, lalu bermulalah misinya.

First, Doktor suh aku ngangakan mulut, dia chek kan mulut, kelebek sana, kelebek sini. SELESAI. 
Then Doktor cakap, "Bagus! Gigi kamu baik saja. tak ada yang rosak dan tak perlu di tampal. Saya cuci sajalah ye."
Allah, lega! Aku ingatkan dah kena tampal. B'coz aku dapat rasa yang gigi aku berlubang, tetapi, rupa2nya TIDAK. Syukur! Pandai aku jaga gigi.. muehehehe~
Lalu, Doktor mulalah proses mencuci gigi aku. Adeh! Seriau baq hang! Macam nak pegang saja tangan Doktor tu, suh berhenti. tak tahan, ngilu sesangat. Tapi, aku gagahkan jua kerana aku yang cari Doktor, bukan Doktor yang cari aku.. 
Memang lama jugaklah dia duk bersih, cuci segala kotoran yang terdapat dalam mulut aku ni. muehehe~
katanya, banyak karang :( Tapi, selepas di cuci, rasa lega..ringan saja. Karang2 tersebut telah dibuang dengan jayanya.. 
Suka-suka-suka =)

Selesai sahaja proses mencuci gigi, Doktor berpesan, jangan lupa sebelum tidur berus gigi elok2 dan bersih2. Eh, mana Doktor tau aku selalu skip gosok gigi sebelum tidur.. muehehe~
terima kasih Doktor. Nasihat yang berguna. Kemudian, Doktor berpesan lagi supaya aku mengamalkan gaya menggosok gigi yang betul dan tepat. :)
#Nasihat untuk semua : Jaga kebersihan, jaga gigi, sayangi diri :))
Wassalam !

:Selamat Membaca Darl:

No comments: