Wednesday 27 November 2013

LIKU ITU BUKAN PILIHAN SESIAPA



Tiada siapa mahukan "LIKU" hadir sebagai salah satu pilihan di dalam hidup. Namun, apa daya kita ? Setiap manusia takkan pernah sunyi daripada masalah dan halangan dalam meneruskan kehidupan. Nak atau tak nak kita kena jua menghadapinya dengan ikhlas.

IKHLAS ? Teringat aku akan satu cerita : KIAMAT SUDAH DEKAT. Ceritanya ;
Fandy benar-benarkan inginkan anak Pak Kiyai (aku dah lupa namanya), namun nak dibandingkan Fandy dengan anak Pak Kiyai amatlah jauh berbeza. Bagai langit dengan bumi. Fandy hanyalah lelaki biasa yg hidupnya penuh dengan aktiviti "sosial", manakala anak Pak Kiyai ini digambarkan wataknya sebagai seorang muslimah. Namun, hati Fandy tetap inginkannya. Macam-macam usaha dilakukan olehnya, sehinggakan Pak Kiyai menyatakan kepadanya "kamu haruslah memiliki ilmu IKHLAS". Fandy daripada "kosong" tentang ilmu agama, lama kelamaan dia memperoleh ilmu itu sedikit demi sedikit.

Fandy berusaha bersungguh-sungguh ingin memiliki IKHLAS. Tapi bagaimana? IKHLAS itu bukan manusia yang boleh mendengar ajakan kita. IKHLAS itu juga bukan HAIWAN belaan seperti kucing yang akan menganggap kita sebagai tuannya. Tidak ! Macam-macam cara dilakukan oleh Fandy. Kalau cikra ditempat beliau akan sama macam beliau, blur .. xtahu apa nak buat. Macam mana nak boleh IKHLAS tu? Boleh dibeli di kedai kah ? atau boleh didapati di mana-mana ceruk. Digambarkan dalam salah satu babak cerita itu, Fandy ketemu sama satu signboard masjid yang tertulis "IKHLAS" dan dia mengambil signboard itu untuk dibawa pulang dan ditunjukkan kepada Pak Kiyai sebagai tanda dia beroleh IKHLAS itu, namun Pak Kiyai menggeleng.

Terbukti kan dear? IKHLAS itu bukan mudah. Perlu lahir dari lubuk hati yg paling dalam.
Sehinggakan satu tahap, dia berserah segala-galanya pada Pak Kiyai untuk memutuskan siapa pilihan jodoh Pak Kiyai untuk anak solehahnya. Dan, di situlah hadirnya IKHLAS itu. Tanpa dipaksa. Fandy tetap berusaha walaupun di mata kita dia tidak mungkin diterima sebagai menantu oleh Pak Kiyai.

Iktibar : Cikra melihat ia sebagai satu pengajaran hidup yg amat bermakna.
1- Takkan ada jalan yg senang untuk kita senang, dan kita PASTI akan menempuhi jalan yg susah dan berliku dahulu untuk senang
2- Walaupun penuh dengan liku, USAHA dan TAWAKAL sehinggalah kita memiliki IKHLAS itu amat penting
3- Jodoh pertemuan di tangan ALLAH. Jika A jodoh kita, maka A lah ;)


p/s : susah cikra nak meng"ikhlas" kan diri terhadap sesuatu keputusan. masih perlu banyak belajar untuk menguasai IKHLAS itu ;)

No comments: