Monday 10 February 2014

SOROTAN LATIHAN MENGAJAR MINGGU1-3

Assalamualaikum 


Lama aku tinggalkan blog, kerana beberapa masalah. Saban hari kata2 rindu akan blog senantiasa menanti di bibir ini. Namun apakan daya, baru semalam abang TM tu pasangkan wifi di rumah sewa yang ter'chenta' ini. wahahahaha ! Maka, bolehlah aku mencuri sedikit masa untuk berbelog! yuhuuu ! 

Now, sudah masuk minggu ketiga Latihan Mengajar (LM) di SMK Bertam Perdana, Kepala Batas. Alhamdulillah. Everything going smoothly! Eh, yeke? hahahaha. Dunia mana yang tidak ditimpa hujan cik kiah oi. Biasa lettew. Masalah dan cabaran itu adalah perkara normal dalam dunia pendidikan. 

Bercerita mengenai suasana sekolah di SMKBP, Alhamdulillah, sudah boleh beradaptasi dan menyesuaikan diri. Barisan pentadbir sekolah baik, dan layanan yang diberikan kepada kami memuaskan hati. Barisan pengajar/ cikgu2 lain pun okay, alhamdulillah. Kalau sekalipun ada masalah, itu datang diri aku sendiri lah. hehehehe.

Student pulak, hmmm... Aku golongkan mereka kepada 2 kumpulan. 1- budak2 nerd, baik, rajin, hormatkan orang. 2- pula ialah NAKAL. Aku taknak kata dorang ni jahat, sebab dorang tak jahat, cuma nakalnya lebih. Bak kata Dr yang observe aku, beruntung awak dapat sekolah ni. Budak2 okay. Kalau sekolah P***** xtahulah. Lagi teruk. kata beliau. hihihihihi

Walau apa-pun, syukur. Kena sabar dan tegaslah sikit. Tetiba aku jadi garang dan tegas. wahahahaha! Budak2 ada mengadu dengan kawan2 LM aku yang lain, katanya aku tegas, garang! hahahaha. Bukan apa, aku terpaksa. Ingat tak letih ke nak marah2, serius setiap kali masuk kelas. Penat tau nak berlakon jadi macam tu.But, I've to do it, untuk kamu semua jugak wahai studentku. Sekurang2nya kamu hormatkan cikgu. hehehe.

Pada minggu kedua, aku MC iaitu hari isnin. Memang diluar jangkaan. Tiba2 diserang gastrik ketika perjalanan pulang dari kampung ke bertam. Memang unexpected! Pitam, pucat segala bagai. So, terpaksalah aku MC dengan tidak rela hati. hmmm. Nasib baik Dr Jalil bagi 2 hari cuti free. Kiranya dah burn ar 1 hari. Hopelah lepas ni jangan nak sakit2 lagi. Mudah2an sentiasa sihat. Bukan apa, kalau cuti 3 hari atau lebih, kena ganti. Hmmm.. 


Hari ini, Isnin 10 Feb permulaan minggu ketiga. Dan-dan Dr Zamri yang observe mesej Ati awal2 pagi, katanya nak datang observe kami. Allahu akbar. Terkezutt ya amat! Tetapi, nasib baik itu selalu ada. Rancangan Pengajaran semua siap, ABM pun siap. hehehe. Lega satu hal. Bab nervous da dup dap dup dap tak payah cerita ah. Memang tak boleh nak elak. Lastly, Ati ke kelas aku pada jam 11.30, katanya Dr xjadi nak observe aku. Pulakkk ! Baru ingat nak habiskan cepat2 observe kali pertama. Dr. ada hal lain. Hmm, maybe esok kot. waaaa. cuak lagi sekali. 

Pengajarannya, everyday kena bersedia dengan RP dan ABM. Pendek katalah, kena bersedia secukupnya. waaaaaa.

Then, Jumaat lepas is my birthday (7Feb). Maka, genaplah umur aku yang ke-24tahun. Tua sudah. hehehe. Patotlah budak2 duk tanya aku, cikgu dah kahwin ke? ishh! segan pulak aku nak jawab soalan2 macam tu.

"Happy birthday to me!" Pada sesiapa yang wish, thanks a lot dear friends! May Allah bless us. Aminnn. ;)








No comments: