Saturday 23 March 2013

Suka-suki Hiking di Taman Negara Penang

Assalamualaikum.. 

hye! lama gilas aku tak menghupdate blog! rindu bertamu di kalbu rasanya..
maka dengan sepantas kilat aku  menggunakan ruang yang masih ada ini untuk menghupdate
blog supaya dapat memuaskan nafsu aku yang sedang membuak-buak.

apehal? macam free sangat kan? macam banyak masa sangat kan?
ahhh! memey! banyak masa ni oiii.. sampaikan tak larat nak kejor.
#pengakuan berani mati : aku skip kelas pagi ni.. semalam overtime buat kerja. kah3.
dan sekarang tengah mengira detik untuk menghantar lappy aku ini ke workshop.
dah teruk sangat dah ni tahap kesihatannya.. so, kasi dia berehat lah kejap..

k-k-k.. dah! intro yang panjang2 itu abaikan. 
di pagi yang penuh barakah ini, aku nak bercerita tentang pengalaman aku hiking di 
Taman Negara Penang. Ma shaa Allah. penat sangat-sangat. memang terbaek lah kan?
sendi-sendi terasa makin longgar.. minyak mestica peneman setia. 
lenguh kaki baq hang! xmuhung! sangat lenguh..
terketar2 lutut den.. ya ampun.. kalau di suruh sekali lagi, ingin aku katakan 
TAK NAK! TAK NAK!

aku pergi hiking tu bukan saje2 tau.. bukan saje2..
ada pekdahnya. pergi ke sana untuk memenuhi keperluan kursus HGF227.
maka dengan rasminya aku ke sana untuk kali kedua.. bukan kali pertama. kali kedua.. tetapi penatnya tetap sama.
sangat memenatkan.

tapi, pengalaman yang paling penting. untuk kali pertama aku ke sana, adalah untuk berjimba semata-mata.
alah.. macamlah boleh berjimba sangat dalam hutan tu.. huhuhu.. macam salah je kan istilah 'berjimba' tu..
untuk kali kedua aku ke sana adalah untuk menimba ilmu perihal biosfrea. sangat seronok sebenarnya. rombongan ke sana seramai 80 orang termasuk staf, pensyarah dan pelajar..

Tak nampak kelibat aku pung! :(

 Kami bertolak ke sana lebih kurang 8 pagi dan tiba di taman negara penang lebih kurang jam 9 pagi..
selesai mendaftar diri.. Prof briefing sesikit.. kemudian bermulalah perjalanan kami mengharungi laluan di dalam hutan yang permai itu. berpeluh baq ang!
tapi sangat seronok, coz dapat melakukan aktiviti tersebut bersama-sama rakan-rakan lain..
seronok sikit kan? tak adelah terasa penat sangat.

#aku sangat kagum dengan aunties cina yang aku jumpa semasa hiking di situ. walaupun mereka agak berumur dan boleh dikategorikan sebagai warga emas.. tapi, mereka rileks je hiking pergi dan balik.. macam tak mengah pun. tahap kesihatan mereka tersangatlah bagus.
kami ni tak sempat setengah jam hiking dah hap-hap-hap semput. nampak sangat memang kurang exercise.. #salute aunties#

#gambar dusta ~ senyum walaupun sangat penat !
Macam-macam aktiviti yang kami lakukan di sana. salah satunya mencari hidupan akuatik yang tidak bertulang belakang. semangat woo.. teringat zaman kanak-kanak dulu, tangkap ikan dengan jaring kala musim banjir.. konsep sama saja.. cuma bila dah bergelar mahasiswi ini setiap kerjalaku itu ada sebabnya yang tersendiri..

kemudian rombongan kami ke pusat konservasi penyu.. tapi aku tak pergi pung! haha! kejam gila.
sempat lagi monteng.. duk buat kepala sembang boleh.. memang senior yang sangat tak baik perangai. tolong jangan jadikan contoh. adik2 junior bagus ja.. semua pergi. :))

#peace#
sebenarnya.. nak hiking ke sana ada dua pilihan.. pertama.. hiking secara patah balik.. naik pun hiking.. turun pun dengan meredah hutan jugak.. boleh saja dengan cara macam tu..
tapi, cara aku hiking ari tu dengan memilih naik secara hiking sehingga tiba di pantai kerachut dan pulang ke jeti dengan menaiki bot. huhu! sempoi tak? best woo naek bot..
#bajet tak penah naek bot. hampeh!#

Korang nampak tak rupa batu ini seperti apa?
rabbit kan? memang batu tersebut dipanggil batu rabbit pun.. :)



batu ini boleh didapati ketika menaiki bot pulang ke jeti. kalau korang balik ke jeti dengan menaiki bot, confirm abang bot akan tunjukkan batu2 yang menyerupai haiwan ini. ini adalah salah satu tarikannya.
bukan sahaja batu yang menyerupai rabbit, ada juga batu yang menyerupai buaya penyu. :)
tak dak gambar aku pung :(

last scene untuk entry kali ini..
Terima kasih kerana membaca :)
 
haha! suwit gile. prof aku yang kat depan tu.. :)

No comments: