Monday 31 March 2014

#Husnuzon

Assalamualaikum


Before this selalu tertanya-tanya, apalah yang dimaksudkan dengan #Husnuzon. Istilah Arab. Uish. Jahil nau aku ni tak tahu.. then mulalah merujuk sana dan sini. Lani, baru tahu. #Husnuzon (bersangka baik). Maksud yang sangat baik. Patotlah hati seakan-akan memberontak inginkan jawapan. ;)


Now, nak istiqamah. nak Husnuzon selalu. xmau berprasangka, syak wasangka tak tentu pasal. Let's berubah. untuk kebaikan dan kesejahteraan diri. mihmihmihmih.


Firman Allah ;
"wahai orang2 yang beriman! Jauhilah kebanyakan dan prasangka (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagiaan dari sangkaan itu satu dosa... "
                                                                                                      (surah al-Hujuraat 9ayat 12)


Petikan kata-kata;
"bersangka baik dengan Allah. Jika manis, Allah mengajar aku erti syukur. Jika pahit, Allah mengajar aku erti sabar. Jika dikecewakan, aku sedang belajar hakikat tawakkal. Bila cemas, Allah mengajarku erti raja' (mengharap). Jika sedikit, Allah mengajar aku erti qanaah (berpada-pada)."



Kesimpulannya, jangan hanya melihat keburukan orang, kerana seburuk-buruk dia, ada 1001 kebaikan dia yang kamu tak pernah melihat ;(


No comments: