Saturday 29 March 2014

Review : My dear, MR. DIMPLE

wow.wow.wow! review time again. olla readers. ;)

let's rock with another novel. fuyooo ! cuti sekolah seminggu, 3 buah novel aku khatam. burrrpp! puas hati... then, bila dah balik ke Bertam everything akan kembali seperti sedia kala. boring day. with same activities. pergi sekolah, balek sekolah, buat RP, sediakan ABM, no more weekend. argh ! boringsss day.

hokay, hokay hokay. lupakan kesah yang suram dan duka itu, lets start party.

My dear, Mr. Dimple karya Aifa Batrisya terbitan Penulisan2U. Novel setebal 612 pages ini berjaya aku habiskan dalam masa 1 hari. Kisahnya berkisar tentang ceritera cinta antara Zarin Sofea dan Umar Faliq.

Permulaannya, Zarin Sofea hangat memadu asmara bersama Naim, si kekasih hati. Hubungan jarak jauh antara mereka tidak membataskan untuk mengenal erti cinta. Namun, kepulangan Naim ke Malaysia dan membawa perkhabaran untuk meminang langsung tidak meninggalkan kesan yang mendalam dalam hati Sofea. Umpama angin lalu sahaja.Entah. Dia keliru. Sofea keliru dengan perasaannya sendiri terhadapa Naim. Namun, Naim tetapkan juga. Hubungannya dengan Sofea harus dihalalkan.

Puan Zahlia a.k.a Angry Bird bos di tempat kerja Sofea merupakan ibu kepada Naim. Rahsia lama yang disimpan oleh Puan Zahlia menyebabkan hubungan cinta anaknya tidak direstui. Dia tidak menyukai Zarin Sofea di atas suatu kisah silam yang menghantui hingga sekarang.

Puan Zahlia menjemput Sofea dan keluarga ke sebuah hotel yang kononnya untuk berbincang mengenai masa depan antara Sofea dan Naim. Namun, rancangan liciknya itu telah menghancurkan hati Sofea. Naim ditunangkan dengan orang lain, iaitu Mayra. Sofea kecewa. dia menyalahkan Naim. Umpama lembu dicucuk hidung, hanya menurut sahaja permintaan Angry Bird. Demi menyelamatkan maruah diri dan dari memalukan keluarga, diheretnya Mr. Lesung Batu dalam kancah drama sebabaknya. Umar Faliq, lelaki yang lain dari yang lain. berimej ustaz, malu-malu, bercakap dengan perempuan gaya menunduk dengan rela hatinya menghulurkan pertolongan kepada Sofea demi untuk menyelamatkan air muka Sofea sebagai seorang perempuan. Akhirnya, mereka bergelar tunangan.

Apa kesudahan cerita cinta mereka? Dapatkah Zarin Sofea bahagia bersama Umar Faliq yang seakan-akan melarikan diri darinya. Umpama mengejar bayang-bayang sendiri. Umar Faliq terlalu misteri. Sehinggakan pekerjaannya sendiri dirahsiakan dari pengetahuan si isteri. Naim umpama gila talak. Dikejar, dan dihambat Sofea walau ke mana mereka pergi. Umar kaget. Lama-kelamaan, dia sedar bahawa Sofea itu memang jodoh yang ditakdirkan untuknya.

Sinopsis belakang novel ;

Umar Faliq. Kehadirannya secara kebetulan di majlis pertunangan versi kejuatan antara Zarin Sofea dan Naim menjadi titik permulaan jodoh Umar Faliq bersama Sofea. Zarin Sofea tertipu dengan tindakan Puan Zahlia a.k.a si Angry Bird yang merupakan majikannya. Naim, anak si Angry Bird ini akhirnya ditunangkan dengan Umayra dan bukannya Sofea.

"Awak sendiri pun masih lagi belum boleh menerima hakikat yang lelaki di dalam tu dah bertunang. Kalau awak tak boleh terima inikan pula ahli keluarga awak kan? Jadi .... alang2 saya dah tolong awak tadi... apa kata, awak bagi saya teruskan?" -UMAR FALIQ

"Awak sedar tak apa yang awak cakapkan ni, Umar? Ini bukan perkara main2, tahu? Ini melibatkan masa depan awak dan dah tentu2 masa depan saya. Awak sedia nak jadi tunang saya untuk selamatkan keadaan malam ini dan lepas kita tunang, awak nak putuskan pulak? Macam tu?" - ZARIN SOFEA

Tidak cukup dengan majlis pertunangan, kontrak perkhidmatannya pula ditamatkan tanpa budi bicara. Sungguh Sofea rasa lemah. Dia hilang Naim, dia hilang kerja. Dunianya dah jadi terbalik dan semua disebabkan oleh kebencian si Angry Bird kepada Sofea.

Rentetan itu, bagaikan intuisi apabila si mr. dimple yang misteri muncul dan sentiasa ada tatkala Sofea dilanda tertekan jiwa dan hati. Biarpun bicara sang jejaka tidak banyak, tapi senyuman dan lesung pipitnya bagai pelembut hati Sofea yang lara.

Apakah penamat teka-teki punca kebencian Puan Zahlia kepada Zarin Sofea? Lalu siapakah yang mampu memiliki cinta Zarin Sofea? Adakah masih punya harapan untuk Naim? Atau Umar Faliq yang hadir sebagai cinta hati teruna buat si dara?

Kesimpulan yang boleh aku buat ialah, aku sendiri tertarik dengan perwatakan mr. dimple. namun, dia terlalu banyak rahsia. sungguh misteri. itu yang aku tak suka dan ia mampu membuatkan tahap kesabaran aku berada pada puncaknya. terlalu banyak rahsia. Tetapi, sifat tenangnya yang sentiasa meredakan kekalutan Zarin Sofea sungguh menenangkan. Ahhh, mimpikan Mr Dimple pulaklah lepas ni.. peaceeeee. ^v^


fuyoo ! jambu ngat aih muka Mr. Dimple.. ;)

or maybe this one...


yeahhh ! ni baru betol. Mr. Dimple ;)

No comments: