Monday 10 March 2014

#Pray4MH370

Assalamualaikum 
 #prayforMH370


To all cetizen, please, please and please jangan speculate situasi ini. Pleasee. Selitkan rasa kesedaran dan keinsafan akan insiden yang menghebohkan Malaysia tika ini. Letakkan di tepi segala keinginan untuk melakukan perbuatan khianat atau kenakan sesiapa. 

Tolonglah bersimpati dan tanamkan nilai empati dalam diri. Jangan sebarkan any news or rumor tanpa kesahihannya, especially dalam laman sosial. Kita kena fikirkan perasaan ahli keluarga penumpang dan anak kapal MH370. Pentingkanlah perasaan mereka, jangan fikir perasaan atau kepuasan sendiri saja.

Letakkan diri kita pada situasi ahli keluarga mangsa. Kalau tak nak bayangkan dalam masa 5 minit, cukuplah bayangkan dalam masa 5 saat. Put yourself in their situation. Kemon-lah rakyat Malaysia, please be matured dalam memanipulasi keadaan. Bukan untuk situasi tika ini. Concern about their perasaan. Have an emphaty please.

Semua rakyat Malaysia mengharapkan mereka pulang dengan selamat. Jom, kita doa sama-sama supaya mereka pulang dengan selamat. 

"Ya Allah Ya Tuhanku, jika di laut timbulkanlah,
jika di langit turunkanlah, 
jika di darat tunjukkanlah."


#pray4them. MH370, please come back.

No comments: