Thursday 24 October 2013

Penyelesaian itu tetap ada



Janganlah berasa hairan atau marah disaat kesusahan datang. Bukankah setiap waktu ia sering datang berkunjung?
Apakah kita berasa hairan dengan hal yang selalu menyapa hari – hari kita? Haruskah kita marah atas sesuatu yang membuat hidup kita lebih berwarna dan penuh cabaran?

Persoalan-persoalan sedemikian akan hadir dalam minda kita apabila dihinggapi dengan masalah kecil mahupun yang besar.


Lumrah manusia, lebih menyukai perkara-perkara yang senang, yang tidak terlalu complicated, janji semua beres. Namun kita lupa, walau serumit mana pun masalah yang kita hadapi, tetap akan ada penyelesaiannya. Kita kena ingat, apa yang kita rancang, takkan selalunya mengikut landasan yang dirancang. Kadang2 menyimpang sedikit ke kiri, dan kadang2 menyimpang sedikit ke kanan. Maka, persediaan dalaman dan luaran itu sangat penting.
Contohnya, sekarang ini aku mengalami sedikit kekeliruan dan kesulitan. Petang tadi baru saja mendapat khabar daripada pensyarah yang menyelaras soal penempatan Latihan Mengajar. and then, diberitahu kami diberi pilihan untuk memilih partner tetapi berlainan major. Haaa. sudah! Panik. Eh, takla. Sememangnya sudah dijangka. Memang kami puok muncoi kena berpisah la. Memang sebelum ini sudah dijangka.


Maka, merangkak2 lah aku mencari partner. Alhamdulillah. settle walaupun terpaksa tebalkan kulit muka ini bertanya sana dan sini. Alhamdulillah, setiap kesulitan itu akan diberikan kemudahan jua akhirnya. yang penting USAHA.


 Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan DIa tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran [ Al-Baqarah 2: 185 ]


Hopefully apa yang dirancang akan menjadi, namun perlu juga mempersiapkan diri untuk menerima sebarang kemungkinan. ;) 

No comments: