Friday 4 October 2013

Throwback #1

Assalamualaikum ..
selamat petang, good evening love. 

Hujung minggu sudah tiba! yahuuuuuu !! eh-eh-eh, tak berapa nak yahuu sangatlah kerana hujung minggu semestar ini dirasakan amat panjang dan menggila panjangnya. Kau bayangkanlah, dalam 7hari, 3 hari saja jadual aku itu dipenuhi dengan kelas, and 4days more without class, without any works. Oh, damn! buhsan gilos gilos gilos. Lalu terbitlah rancangan ingin mencari keja part time. huhuhu. macam seronok and best! Actually, dah lama teringin nak keja part time, tapi takde kesempatan and rezeki, and tomorrow, i'll use my useful leg ini untuk merayap ke midddddinn and try nasib kat sana. Hopefully nasib menyebelahi aku and cikwin. fightingg !


Back to the topic; 
Belek2 album muzik yg lama2 and try bukak and listen to the song. perghhh, tangkap muat juga bila bukak lagu kegemaran pada zaman dulu kala jengking. Dulu2 aku minat lagu nasyid. mihmihmih. Hijjaz, Mestica, UNIC, InTeam, Dehearthy, Deevotes etc. Seriously dulu waktu malam sambil study, telinga mesti akan melekat di radio IKIM.fm. hehehehe. Listen to the nasyid' song there. Every night I think, and kalau time carta IKIM memang takkan lepas radio tu, bak kata, radio itu akulah yang punya. mihmihmihmih.


Bukan setakat itu saja, VCD, kaset semua aku beli. hihihihi. Sampai sekarang VCD and kaset itu ada dalam simpanan aku. Bila kemas-kemas bilik, terjumpa VCD and kaset itu, teringat balik zaman dulu-dulu. Lirik semua lagu yang ada dalam VCD and kaset tu xyah cakap ah, memang expert. Setiap patah aku ingat and hafal. hehehehe. Bak kata pepatah, lagu2 mereka menjadi siulan aku pada zaman dulu kala. Seronok tak terkata bila dengar Deejay radio nak putarkan lagu-lagu kegemaran, sampaikan melompat-lompat. 



Lagu-lagu kegemaran dulu kebanyakkan daripada UNIC and Inteam serta Mestica. Semua lagu mereka aku layan. Yang paling aku suka, Layar Keinsafan by Mestica. 
Ini antara bait-bait lagu Layar Keinsafan ;

sepi benar senja ini
bayunya semilir menganak ombak kecil
jalur ufuk pula mengemas terang kapal dan layar terkapar

mengapa nantikan senja barukan terdetik pulang 
ke pengkalan
gusar malam menghantui
ku tewas di lautan...



Sedikit tafsiran pada bait-bait lagu ini, contohnya seperti : mengapa nantikan senja barukan terdetik pulang ke pengkalan memberikan makna yg amat mendalam.Maksudnya di sini, kenapa perlu menunggu waktu tua untuk kita menyesali dan bertaubat dengan segala maksiat dan dosa-dosa kita. Kenapa tidak kita lakukannya sementara masih diberikan waktu. =) Haaaa, lebih kurang begitulah tafsiran aku mengenai bait-bait tersebut. 


Nasyid ini sebenarnya bagus sangat-sangat. Pengisian rohani itu ada. Tak sangka kan, aku ni peminat nasyid. Kenapa aku tak boleh jadi macam dulu-dulu ya? makin laghaa sekarang ni. Astagfirullah-hal azim . T_T


Siapa yang tidak mahu berubah ke arah yang lebih baik. Nak, aku nak sangat-sangat. Aku sedang usahakan kini. Moga-moga niat dan keputusan aku ini terus istiqamah. =) Aaamin ;)



No comments: