Friday 4 April 2014

Memori Semalam

Assalamualaikum 

# representing to you : Jerome Ponce


Gambar di atas takdak kaitan langsung dengan entry kali ini. mihmihmih. harap maklum. ;)


Satu dua saat tika kita berjeda, pasti fikiran akan melayang, merayap, merayau entah ke mana. Yang pasti pulang pada masa lalu. Betoi dak? Alah, tak payah nak tipu or deny it. mengaku sajalah. kan3? senanggg..


semalam
memori menghantui kita agar ia tidak terlepas dikira
membilang memori semalaman membugar
menghentikan detik seketika
sebelum menerokai gelora
sudah tentu semalam adalah nasib
hari ini adalah pekiraan
dan esok adalah
usaha, buah pekiraan kini
dan bukan lagi nasib
laksana semalam


Rindu dengan kenangan yang mengusik, mengguris, menelan dan memamah jiwa. Siapa kata benda yang buruk usah dikenang. muhung? lagi buruk lagi mahu untuk dikenang. because it's one of the putaran hidup. nak atau tak, kita kena hadapi jugak. dicaci, dihina, diperli, dibuat 'derk' itu perkara normal. your life, my life, our life berpaksi pada pengalaman yang sama. cumaa, situasinya sahaja yang berbeza. 


Jangan malu untuk mengaku yang memori semalam lebih manis berbanding memori tika ini. kenapa manis? kalau dijatuhkan, takkan boleh dianggap sebagai memori yang palingggg manis. tidakk ! jangan menyangkalnya, lebih baik kau senyum sekarang! senyum dan ucap terima kasih pada orang yang menjatuhkan kau dulu... kerana, walaupun pahit, perit Tuhan saja yang tahu, tapi korang tetap telan dan mamah jua kan? at the end of the way, apa yang korang rasa? manisnya kan? haaaaa. itu bukan sebab perisa tambahan, tetapi sebab jiwa yang kental! aku bangga dengan diri aku sebab mampu nak 'memanis'kan apa yang dimomokkan 'pahit' sebelum ini. 


Friendship, studying, love, family. semuanya ada pahit dan kekal sebagai kenangan semalam. yang manis memang untuk disemat dalam hati yang paling dalam. yang pahit juga aku mahu kenang. kalau tak ada yang pahit, hingga sekarang aku masih tidak mampu untuk menyukat tahap kebolehan diri sendiri. aku jatuh, aku bangun. umpama terjatuh dan tergelincir kerana kulit pisang. kedebukk! pappppppppppp!!!! umpama nangka menghempap bumi. namun, aku bangkit. tak ada tangan yang menghulur.namun, aku tetap gagahkan jua. Pada aku cukuplah Tuhan yang menjaga aku. Thanks Allah! ;)


Terima kasih untuk memori semalam kawan. terima kasih untuk memori semalam my x's. terima kasih untuk memori semalam mak. terima kasih untuk memori semalam tetangga. sekarang, aku dan diri aku bersatu. makin kuat. makin teguh. In shaa Allah. ;) because of you, aku kenal dunia aku. because of you, aku kenal makna cinta dan setia. because of you, aku kenal makna kasih sayang dan keluarga.



Kerna aku percaya, Allah tempat untuk aku bergantung harap. ;) 



sincerely ;
Me.

No comments: