Monday 14 April 2014

Sayang ?

Assalamualaikum 


sayang ? one of the subjective word. apa yang boleh dimaknakan sebagai sayang ? untuk aku, sayang itu meliputi ruang yang tersangat luas. contohnya, "kawan, aku sayang kau!" untuk semua memori baik dan buruk. yang baik aku kenang hingga hujung nyawa aku, dan untuk yang buruk, aku akan renung dan tenung. kenapa memori itu menjadi buruk? dan one of the day, yang buruk itu akan menjadi baik, malah tersangat baik.



kenapa orang selalu kaitkan "sayang" dengan perihal yang baik dan elok sahaja? kenapa tidak yang "buruk", "kusam" dan "malap" itu orang terjemahkan sebagai sayang? susah untuk menjadi terlampau positif. kerana aku tahu, aura positif dalam badan dan jiwa kita tidak mencukupi untuk menutup semua aura negatif. 



jangan tersalah memberi "sayang". kerana sayang badan binasa. kerana sayang jiwa merana. kerana sayang diri terseksa. kerana sayang kita hilang rasa sayang. kerana sayang hati hilang pertimbangan. 




one day, sorang of my student asking me, "cikgu, apa relevannya tayang video tu? xde kaitan dengan pelajaran Sejarah pun?" okeh, terus terang. dia tak guna perkataan relevan pun. sesaja aku je. mihmihmih. nak "bomb" kan gaya penulisan. ;)
aku tayangkan video perihal kasih seorang ibu. alaa, one of my set induksi lah. otak tak tahu nak fikir idea apa dah. yang tu je aku nampak. sajalah kan, nak dorang rehat sat. takyah tension2 bila belajar sejarah. and motip utama aku tayang video itu untuk depa muhasabah diri. but, hmmm takdak effect pun kat depa. duk melawak adalah. malaih aku nak layan. 


and the conclusion is, kenapa aku tayangkan video tersebut? sebab aku sayang. sayang depa. xmau depa menyesal suatu hari nanti. jadi anak derhaka. kadang-kadang, niat baik kita selalu disalah ertikan. susah nau. bukan sekali, malah berkali-kali. and aku dah fed-up. give-up. hmmm T_T


selagi bergelar manusia, kita takkan pernah boleh lari dari masalah. kenapa ? sebab, Allah sayangkan kita. And untuk hadapinya, dekatkan diri kita pada-Nya. In shaa Allah, everything will going smoothly. ;)

No comments: