Saturday 5 April 2014

Sanggup ?

assalamualaikum. 



tertarik dengan petikan ini. sangat menarik mata aku untuk terus tertancap pada bait-baitnya. thanks akuislamblog . banyak kata-kata yang berguna di post oleh admin. syukran ya akhi, ya ukhti ;)


ok2, now kita beralih pada klausa "sanggup" itu. aku meletakkan watak "aku" dalam petikan ini sebagai seorang wanita iaitu diri aku sendiri. awak sanggup tak?? soalan pertama aku. awak sanggup tak cuci gigi palsu saya tiap-tiap pagi? awak sanggup tak papah saya bila saya tak larat nak jalan lagi? awak sanggup tak masak menu kegemaran saya (tom yam) supaya senyuman saya nampak lebih berseri dari hari2 biasa? sanggup tak wak??



indah kan andai pasangan kita sesempurna itu? kebelakangan ini, kita sering dimomokkan dengan drama dan tayangan pasangan yang curang. isteri sakit, aku cari lain. hmmm T_T. sedih. apa punya mentaliti lah. aku tak salahkan semua orang, but aku tahu certain memang wujud keinginan macam tu. sampai hati awak kan?? hmmm T_T



contoh terdekat yang boleh kita lihat sekarang ni ialah mak/ibu/mama/ma/ummi/mami kita sendiri. cuba tengok layanan dia untuk ayah kita. okay, cuba letakkan watak "mak" itu pada "ayah" macam mana agaknya? entah. akal cetek aku tak boleh nak bayangkan sesuatu yang mustahil kerna aku tahu jawapan yang ada dalam kotak fikiran aku sekarang ni bias. diamkan saja. kita fikir, kita renung sama-sama. 



okay, aku tinggalkan watak "mak" dan "ayah" itu untuk korang selesaikan sendiri. back to myself. aku bukan perfectionist. bukann! eh, aku heranlah kenapa selalu sangat orang cakap aku ni choosy? heran.  heran. heran. heran. ' oh, kau ingat senang nak cari. main ambik macam tu ja? even he's smoker, pakai rantai?' grrrr. pfftttt ! okay. aku memilih. aku taknak yang macam tu!! tak nak. kadang2 timbul riak resah pada wajah mak dan abah aku. 'ish, anak aku ni memilih ni? ke takde orang nak? kenapa tolak orang yang datang tanya hari tu?' ahhhh.. aku tahu persoalan macam tulah yang timbul dalam kepala mak dan ayah aku. aku tahuu. 'makkkk, jangan risau. jodoh itu ada.' orang nak cari yang sangup macam ni lah. semua sanggup. waktu muda, waktu tua semuanya sanggup. bukan setakat manis di bibir saja. mihmihmih. ada yang terasa ke? opsss! sorry. huhuhu. 

p/s . contoh situasi kehidupan. xdak kena mengena sangat pon. >_<


No comments: