Wednesday 4 September 2013

Saya dah dapat jawapan untuk soalan makcik !

Assalamualaikum 

jawab jangan tak jawab! kalau tak jawab dosa (:


Asal sekarang ni 'kebanyakkan' orang sibuk tanya aku soalan yang satu itu. Pening tau nak menjawabnya. Pening okay lagi, masalahnya hati ini yang tidak sanggup untuk menghadam pertanyaan tersebut. Saaakit sesangat. 

Bila orang tanya, umur dah berapa sekarang ni? 

Jawapan : 23, makcik. 

Uish dah boleh kahwin ni ... grrrr !

Stress tak ? Stresss sangat2. Wa tak tipu sama lu. Memang stress. Rasa macam nak tanya je dengan makcik yang tanya soalan tu ..

"makcik ada anak laki bujang tak? kenengkanlah dengan saya!"   

Tapi, takdelah aku pergi tanya macam tu... kuang ajo pulak jadinya. Memang tak cukup tanah ah kena baham dengan mak aku.

Okelah, yang itu situasi pertama. Kita beralih pula untuk situasi ke-2 .

Memandangkan kita ni seorang rakan yg amat sayangkan rakan yang lain, maka rajinlah pergi menolong rakan alias teman yang berkahwin. Even malam akad nikah pun dah tunjukkan muka. Esoknya kenduri, awal-awal lagi kita dah pergi. manalah tahu boleh tolong apa yang patut. dah namanya kawan kan?? Lagipun aku seronok nengok teman2 aku naik pelamin. Tumpang seronok.

Bila sebut pasal kawan, maknanya sebaya lah kan? 23tahun. Muda lagi okies.

Niat kita baik je nak pergi menolong, maka adalah salah seorang daripada tetamu yg dijemput itu akan bertanya pada kita 

"kamu bila pulak nak kahwin? tengok ni hah deknon nih dah kahwin dah"

Eh3 makcik nih ... soalan yang sama lagi. Buhsan lah makcik. Grrr ! Sentap untuk kali kedua. Senyum sajalah. jawapan yang paling selamat untuk semua persoalan itu. Biarlah hati kita ni bengkak sebengkaknya pun. Sakit tau? Janganlah ditanya soalan cepumas sedemikian. Lupakan anda semua "jodoh pertemuan itukan semuanya aturan Allah."

Untuk makcik-makcik sekalian yang selalu bertanyakan soalan yang sedemikian rupa pada saya, terimalah jawapan yang seikhlas mungkin ini ya? lain kali jangan tanya lagi... saya tak suka ! I don like, makcik. 


Saya dah hightlight kan jawapannya ya makcik. Yang kaler puteh tuuu (: Makcik janganlah tanya soalan2 yang boleh menyentapkan minda serta jiwa saya lagi ya makcik. 

Nikah kahwin ni bukannya senang makcik. Kena banyak persediaannya. Saya ni belum bersedia sepenuhnya pun lagi. mental dan fizikal ! Makcik tolonglah faham.

Kekadang, saya stress makcik. Stress yang amat bila dengar soalan2 sedemikian. Makcik janganlah stresskan saya lagi ya? Biarlah saya habis blaja dulu .. saya muda lagi makcik. Orang sekarang ni suka kawen muda, tapi bukan saya. Saya ada misi dan visi saya yang tersendiri tau makcik ! Saya ada cita-cita saya ... dan kalau jodoh itu sudah sampai dan tepat dengan masanya, saya pasti akan kahwinnn ! Siapa taknak kahwin, makcik oii ! Seronok ape kahwin ni. Ada suami, lepas ada suami pastilah akan ada anak-anak yang comel. Jalan kedek-kedek. olololo.. comei sungguh ! Lepastu, mak ayah pun akan bertambah, dari dua akan menjadi empat. Seronok kan ? Siapa kata tak seronok. (:
Then, main masak-masak dengan suami kat dapur, main suap-suap. Hahhh, seronok tu makcik. Tapi, janganlah serabutkan kepala saya dengan soalan " bila nak kahwin?" saya tak ada jawapan untuk soalan makcik itu . Hope you understand, makcik ! I need to prepare myself to all of those. That duties is so berat for me! (hamek kau, baham kut Omputeh! Cacat cela gila. Oh, my English! )

Kawan-kawan pun ada jugak yg kadang2 terlepas mulut. Mentang2lah I ni single mingle. Aiii, xpatut betul.. Janganlah memperendahkan kawan mu ini, walaupun kawanmu ini tingginya xberapa nak tinggi. just cute gituuuu .. 
Takkan tumpang duduk di tangga pun salah. Katanya nanti tak ada orang masuk minang. 

Apa kehal?? Senak hati ini mendengarnya. Ngilu sangat.. That a bad attitude, friend. Sepatutnya give me more support! bukannya kondem aku !! grrrrrr .

Tak baik tau ? Sepatutnya, doakan yang terbaik untuk I. Bukannya kutuk2 I macam tu ... :)

Okelah, bai ! 
Ingat ya makcik . Jangan tanya soalan itu lagi.. saya Elergik !

Nah. amek bunga Kuning setepek ! (:


4 comments:

Unknown said...

Kalau ada orang tanya akak, akak jawap "sekarang jugak." Sentap mak cik. Haha.

MeyyaLee said...

Hahaha. Dorang tak mikirkan hati dan perasaan ini. sedih T_T

rahsia hatiku said...

xsampai seru lg la mak cik..

MeyyaLee said...

Entoh mokcik ni.. xpehe sggh la..