Monday 23 September 2013

Senangnya untuk berkawan

Assalamualaikum and good morning (1:26 am)


Hari ini berkawan, selamanya akan berkawan. (: Simple, itulah erti K A W A N kepada aku. Erti itu bukan dirujuk pada Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, tetapi ia adalah lahir secara spontan dalam pikiran aku ini apabila berbicara tentang kawan. 


For me, berkawan sangat senang. Pertama, kena betulkan niat. Yes, niat adalah satu perkara yang sangat penting bagi aku. Bukan nak cakap besar ataupun mendabik dada, tidak! tetapi aku seakan-akan dikurniakan instinct dan aku senang untuk mengagak seseorang yang menghulurkan salam perkenalan kepada aku itu secara ikhlas ataupun tidak. Aku mudah untuk detect.


Okay, simple example aku bagi kat korang. Lately, zaman media sosial semakin berleluasa kan? mula dari facebook, then twitter, kemudian menyusul pula instagram, line, wechat, whatsup etc. Tetapi aku hanya aktif di facebook and twitter sahaja. Contohnya, ada sorang mamat ni add lah kan? kalau aku, orang yang tak kenal then add aku, aku terus ignore. Al-maklum sajalah zaman dunia yg serba canggih ni bukan sembarangan yg boleh kita lakukan. Be careful and berwaspada itu tersangatlah penting. 


Kalau aku untuk berkawan. biarlah secara face to face, tidak kiralah sama jantina or berlainan jantina. I don't mind malah aku akan lebih appreciate manusia yang melakukan sedemikian. Apa hal, nak kawan dengan kita tapi main past past pulak. Guna pengantara. Tak rock lah derr.. Oke, ini pendapat aku. Khususnya aku tuju pada kaum lelaki di luar sana lah. Nak berkawan dengan aku senang saja, pasang niat dengan betul nak berKAWAN sahaja, not more than that. Dengan itu aku akan lebih comfortable and senang untuk aku berkomunikasi dengan dorang. That is my opinion. 


The second example I gave to you, this evening, I just walk in the tapak pesta konvokesyen and singgah di satu kedai tudung ni. Kalau dah singgah di kedai tudung ni maknanya aku nak grab beberapa helai tudunglah! hihihihi. Aku minat shopping!! Harap makloongg!. mihmihmih :)
Okay, back to the topic, salah seorang abang or mungkin adik or mungkin sebaya dengan aku yang jadi tukang jual tudung tu jenis peramah. Jenis peramah dia aku tak mudah salah erti. Maknanya kat sini, aku boleh agak yang dia bukan jenis gatal or nak menggatal. He's just nice and layan customernya sama rata sahaja. Orang macam ni aku senang nak masuk. Dalam masa sedang choose the tudungs with my friend, and my friend just call my name 'cikra' to ask the opinion, which tudung are suit for her. Dia ada kat situ, and maybe he's heard my friend call me 'cikra' and spontaneously he's also call me with that name. hihihihi.


He's so talkative but aku selesa dengan dia dan aku tak nampak dia gatal. Alah, faham jelah dengan keadaan and situasi dunia sekarang ni. Korang sendiri pun boleh faham kan? Actually, that not the first time aku jumpa dengan dia. Sebelum ini, kalau ada pesta apa2pun di USM ni, dia and the gang selalu saja datang bukak gerai dorang kat sini. So, tak peliklah jika dia tanya aku, "berapa lama lagi kat sini? selalu ja nampak awak kat sini. amek course apa?" Lebih kurang macam gitulah pertanyaannya. Then aku jawab, " ada staon lagi. saya amek pendidikan. tahun depan In shaa Allah, grad lah." 


Then, dia cakap .. "oh, tahun depan jangan lupa datang gerai dia lagi walaupun dah grad." Hah, nampak tak kat situ? Mengikut tafsiran aku, aku boleh berkawan dengan orang macam tu. See, nak berkawan bukannya susah kan? Bukannya memerlukan segunung emas intan berlian bagai, noooo ! yang penting niat. 


Bila dah mula rasa comfortable, aku pun senang nak bergaul dengan orang yang macam tu. Tak kekok. Sempatlah jugak aku bergurau dengan dia, kebetulan kami datang daripada negeri yang sama.. Aku cakap kat dia, "jangan risau, tahun depan kalau panjang umur, gradlah saya. dan bila saya pakai jubah tu, saya datang tunjuk kat awak!" hahahahahhahaha. aku gelak kejam begitu juga dengan dia. 


And my friend pun pelik bila dia panggil aku "cikgu ra". My friend tanya, "kawan sekolah cikra ke?" Aku cakap, taklah.. kenal kat sini saja. See, that the prove. Bila aku selesa, mulut aku ini pun akan senang sahaja mengaku yang dia tu kawan aku walaupun aku tak tahu pun nama dia.  :)


Dan aku boleh katakan dia juga adalah seorang kawan yang baik walaupun belum tentu kami akan berjumpa lagi pada masa hadapan. Last kata-kata dia aku masih ingat. "Selamat berjaya dalam hidup." 
Waaaa, terharu gila kot, walaupun first time dapat berbual dengan dia seperti keadaan seperti tadi. :) Thanks friend :)


Then, bila dah berKAWAN ni, janganlah bermuka-muka. Aku paling pantang manusia yang mempunyai muka banyak ni (bermuka-muka). Aku paling tak suka and menyampah. Apa pekdahnya korang bermuka-muka.. kalau tunjukkan diri yang sebenar itukan lebih elok. Aigoooo.. tolonglah jangan nak rumitkan keadaan. Simple simple sudahlah. hihihihi


p/s : sedih kot lagu YOU by Nur Jannah Alia ni. liriknya ada sedikit sebanyak kaitannya dengan kisah hidup aku yang dulu. T_T.

you were there to light my day
you were there to guide me through
from my days down and on
I'll never stop thinking of you

how can I forget all that
when you're the one who make me smile
you'll always be a part of me
how I wish you were still mine 

never will forget the day
how we've met and came this far
we both know we got this feeling
but somehow it has to end up here

I know it's me who said goodbye
and that's the hardest thing to do
cause you mean so much to me
and guide the truth from me to you

for all things I've done and said
for all the hurt that I've caused you
I hope you will forgive me baby
cause that wasn't what I meant to do ..




No comments: