Wednesday 15 January 2014

PENILAIAN DARI JAUH

Sesi lap air mata 

Assalamualaikum.

Mashaa Allah, ujian dan dugaan sering bertandang di kala emosi dan hati sedikit goyah dan membuatkan aku banyak mengalirkan air mata. Andainya air mata ini mengalir untuk aku menjadi lebih kuat dan tabah, kuatkanlah aku Ya Allah. Tulus dari hati kecilku, sudah tidak sanggup aku menangis dan menangis untuk masalah kecil sebegini. Namun, andai ia mampu menyedarkan aku tentang erti kehidupan, kau berikanlah hikmat dan nikmat yang terbaik di setiap dugaan yang Kau kurniakan ini, Ya Allah.

Saat diuji dengan dugaan dan kesempitan, aku merasa lelah untuk melepaskan diri dari masalah itu. Ditambah dengan jiwa dan hati yang sensitif, masalah gangguan emosi, aku kerap mengalirkan air mata. Kuatkan aku YA ALLAH.

Mak aku selalu titipkan pesanan, andai berbuat baik, berpada-padalah, andai membenci juga harus berpada-pada, bukan terlalu membenci dan bukan terlampau menghargai. Jika tidak, kita senang "diambil" peluang oleh individu lain. Dan pada hari ini, aku belajar erti kebenaran di sebalik pesanan bunda tercinta. Betol ma, betol ! Nasihat ma memang betol. Mungkin hati orang ni mudah bersimpati dan terlalu ingin membantu. Sebaliknya, di kala orang dalam kesempitan, orang ditinggalkan macam tu saja Ma. Sedih, sebak malah orang nangis. Nangis bukan sebak rasa tertipu, tetapi kerana rasa dikhianati. Orang selalu silap membuat penilaian dan pilihan, ye mak ?

Aku ingin belajar pengalaman hidup melalui dugaan dan ranjau yang aku hadapi. Seingat aku, peristiwa yang sama telah berulang, bezanya waktu, tempat dan individu yang terlibat. Konsepnya sama, "susah sorang-sorang, senang sama-sama."


No comments: