Tuesday 21 January 2014

RUNNINGMAN

Teringin nak bercerita mengenai RunningMan malam ni, kenapa tak tau.. hmm maybe sebab aku ni memang peminat no.1 RunningMan lah kot na? hehehe

Sebelum tu, nak buat confession lah sikit, aku rajin sangat2 update blog sekarang ni sebab masa terluang, and memang kerja aku makan, tido, tengok tv, pusing kampung, then update blog. itu saja. hehehe. ha, next week barulah aku kenai erti sibuk yang melampau. get ready cikra. that days akan tiba dalam masa beberapa hari saja lagi.

but, before that day tiba, aku mahu berjimba sepuas2nya di blog ini.. muahahaha. aku akan tulis, aku akan update everything yang terlintas di fikiran aku. at the end, aku fikir ini dah jadi diari untuk aku. hihihi. bukan apa, sebelum ni aku memang suka tulis diari. then bila aku baca balik, oh mai malunya baca diari sendiri. hehehe. dengan sesenang tangan, aku koyakkan diari tu. mihmihmih. oleh itu, aku ubahlah diari itu kepada blog. senang ! canggih pun canggih. hehehe. ada lagu. weee

okay, back to the topic. bila aku blogwalking dari one blog to the another, kebanyakkan blogger memang tak lari daripada menulis tentang Running Man. Bagi aku, wow! Running Man memang punya peminat dari segenap pelosok negara, bukan Malaysia sahaja, but seantero dunia. daebak!


Nak diperkenalkan pun macam tak membawa apa2 erti kan, coz everyone in this world kenal dengan dorang and yang aku salute sangat dengan variety show ini, setiap episod mempunyai game and mission yang berlainan. memang barisan crew dorang terbaik, boleh fikirkan idea2 yang fresh and different untuk setiap episod. korang bayangkanlah, sekarang ni episod sudah mencecah ke episod 181 hampir kepada 200 episod.wah ! Setiap minggu dorang tampil dengan idea dan game yang fresh. 

Lepastu aku terdengar komen2 yang menjelikkan telinga, cthnya; "alah, macam takde pekdah je kamu layan rancangan ni". ewah ewah. aku hangin betol. bukan apa, tau lah ramai yang tak suka dengan penularan wabak k-pop ke Malaysia ni, but janganlah judge sesuka hati. Tengok dulu, kemudian judge lah nak judge macam mana pun.

Bila aku follow dari satu episod ke satu episod, ada juga manfaat yang aku perolehi and aku yakin aku akan dapat aplikasikannya di dalam kelas, as one of ABM (alat bantu mengajar). Nak jadi cikgu ni, especially cikgu Sejarah, kena kreatif sikit dengan adakan banyak aktiviti agar pengajaran dalam kelas tak bosan, and zupp I got a lot of idea based on this variety show! Banyak game yang aku boleh ambil, ubah sikit2 and aplikasi dalam kelas. wah ! bagus jugak kan aku minat dengan benda alah Running Man ni. hehehehe. 

Kemudian, aku terfikir, apalah faktor yang menyebabkan rancangan ni bertahan hingga sekarang ! Setelah dikaji dan dianalisis, aku dapat kumpul beberapa faktor kenapa RunningMan dapat bertahan sehingga sekarang.
One of the reason is, seperti yang aku nyatakan di atas iaitu kerana kelainan game untuk setiap episod. Jika korang follow show ni, korang boleh lihat and nilai sendiri yang setipa episod yang ditayangkan akan ada game yang berlainan. daripada episod 1 sehinggalah kepada episod 181 sekarang ni.

Then, reason yang kedua ialah kerana pemilihan members untuk variety show ini. Salah satu yang membawa impak terhadap variety show ini ialah dengan kehadiran Yoo Jae Suk sebagai ketua dorang. Jae Suk merupakan MC no.1 Korea and memang mustahillah kalau dia tak ada ramai peminat. Kalau korang perhatikan, jika RunningMan dirakamkan dari lokasi luar, means dorang ke kampung or market or mana2lah yang melibatkan aktiviti outdoor, ramai gila peminat Jae Suk. Kemudian, members yang lain juga turut meninggalkan impak, contohnya Kim Jong Kook yang memang terkenal dengan panggilan The Sparta. Kang Gary dan Song Ji Hyo pula terkenal dengan gelaran Monday Couple. Lagilah tinggalkan impak yang positif kan? walaupun perlu menyelesaikan setiap mission yang diberikan, tetap diselitkan dengan telatah Monday Couple ni, lagilah suwittt. hihihihihi

Sebab yang lain pula ialah kerana dengan kehadiran guest members yang kebanyakkannya terdiri daripada K-pop idols. hahaha. Lagilah ramai yang follow rancangan ni. Guest yang dorang jemput kadang2 diluar jangkaan. And korang kena percaya, Jackie Chan pernah menjadi guest dalam RunningMan. Begitu juga dengan Patrick Evra, pemain bola sepak ManU. haaa, memang daebak sungguh la.

Guests yang lain tak payah cerita lah. Ada satu episod tu, iaitu "King Idol" seramai 14 idols dijemput jadi guest. Beast, A-pink, Girls Day, 2PM, Infinate, Mblaq dan Sistar jadi guest dorang. wahahaha! Memang rating tinggi lah.


EPISOD 135. Guest : Jackie Chan, Choi Siwon (Super Junior)

EPISOD 94- WEDDING RACE


EPISOD 104- IDOL TEAM vs RUNNINGMAN

ONE saluran 393 dan ONE HD saluran 395 ada menyiarkan rancangan ni. Kalau aku, aku lebih suka layan online. Korang boleh terjah at kshownow atau kshowonline.

No comments: